måndag 12 september 2016

Barfota i Guatemala

"Barnen i bergsbyarna har det riktigt fattigt. Många går barfota."
"Det är väldigt våldsamt och oroligt i Guatemala City, så vi bor de första nätterna i Antigua istället."
"Det finns myggor, mycket myggor, men zika har inte kommit till byn."

Vi sitter där vid hotellfrukosten och pratar inför resan till Guatemala. Det är som att jag först nu börjar att förstå att vi ska resa nästa vecka.
Vår ciceron Anna Freiman berättar både stort och smått, positivt och negativt. Vad vi ska tänka på. Hon har varit i Guatemala många gånger, de senaste åren som projektledare för SIDA-projektet Bienestar. Det är till byarna där de deltagande kvinnorna kommer ifrån som vi ska åka nästa vecka, jag och Anna, min make Jan-Erik och chefen för SV Halland, Joachim Lindqvist. Det ska bli spännande att möta en för mig helt ny kultur, människorna, sederna och se den storslagna naturen. Men först ska jag på riktigt förstå att det är nedräkning. Dags att påbörja packningen!



Snart byter jag denna morgonvy...


mot denna...

// Mia Ekegren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar