tisdag 13 oktober 2015

Hippo



Sitter på hotellverandan i Kisumu och lyssnar till kväkande grodor - tänk att så små djur låta så starkt! - och filosoferar över den gångna dagen och ser solen gå ner över Viktoriasjön. Härlig    avslutning på lång dag.


Här i Kisumu har jag och Ing-Marie och Stefan B varit på utflykt; först på rundtur med vår chaffis David som guide, en tur på grönsaksmarknaden (där en kvinna sade åt mig att jag behövde beskydd efter att jag tagit kort men inte betalat) och sedan en fantastisk tur med båt på Viktoriasjön. Vi såg Kisumu från sjösidan, men framför allt sju flodhästar (en familj - på två platser, eftersom de små babyarna behövde lugn och ro innan de tvingades att umgås med Alla), vithövdad örn, tusen fåglar i ett mangroveträd och andra fina djur.



Men innan vi kom fram till Kisumu var vi med om en faktiskt lite farlig händelse: strax före Kakamega hamnade vi ett lokalt uppror. En stor samling högljudda människor. Stenar på vägen. Vi skulle ta en annan väg, då kom det ett antal män framrusande mot oss och slog med sockerrör i vägen... Vi var tvungna att ta en annan väg (jättesmal sand - hade det regnat hade vi inte kommit vidare), mina tankar gick: "Hur går djungeltrafiken nu? Blir vi genskjutna?". - Kan säga att det var tyst i bilen en bra stund... Enligt vår chaufför berodde upproret på att lokalbefolkningen var missnöjda på att regeringen inte försett en större marknad med rena toaletter och vatten - trots att de blivit lovade detta. Inget som hade med oss att göra men drogpåverkade personer kan rikta sitt missnöje åt vilket håll som helst... Allt slutade dock bra.





Nu ska jag upp på hotellrummet och titta på örnen som sitter i ett dött träd och spanar över sjön samtidigt som den vaktar över hotellet.

// Mia Ekegren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar