onsdag 14 oktober 2015

Masai Mara


Idag trodde jag/vi att vi "bara" skulle ta oss till lodgen men det visade sig att det blev en safaritur efter det att vi passerat grinden in till nationalparken.
Känslan när vi åkte över kanten och såg hela Masai Mara (Serengeti i Tanzania - vi passerade visst gränsen en stund) breda ut sig nedanför sluttningen..! Oslagbart! Går inte att beskriva. Mil efter mil med savann.


Vi har bl.a. sett lejon, giraffer, hyenor, elefanter, flodhästar, gaseller, antiloper, bufflar, gnuer och zebror.  - Innan vi ens landade vid lodgen (Sarova Mara). - Jag hade kunnat titta i timmar, men samtidigt hade resan varit lång, vi hade all packning i bilen och vi hade inte ätit någon lunch - och jag var inte ensam i bilen... Sammanfattningsvis: underbart fantastiskt!



Men först körde genom massajland. Där fick man inte fotografera, då riskerar man att få stenar kastade på bilen, men det visste jag inte först... Hur som helst är massajerna herdar, de går både ute med korna lösa och hägnar in hagar med akaciaträd - vassa läskiga taggiga grenar som ska hålla rovdjuren borta.


Dagens största äventyr: precis efter lunch skulle vi med guide kolla på först flodhästar, därefter krokodiler; vi kom aldrig till de sistnämnda eftersom vi blev överraskade av en framrusande buffel mindre än tjugo meter bort..! Jag hann aldrig bli rädd, men jag kan säga att jag inte hade en tanke på att fotografera den ilsket blängande tjuren...  Sedan tyckte både den gevärsladdade guiden och vi SV-iter att det vore bra om vi gick tillbaka till bilen...

// Mia Ekegren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar