lördag 31 oktober 2015

Top 5 - 3 av 5 - Barnen


Vår koordinator Martins barnbarn.



Jag hade kunnat skriva "Människorna", men vid närmare eftertanke så är det "Barnen" jag främst tänker på..

Man tager vad man haver.



Med Barnen hade jag nog de finaste, de mest äkta stunderna, under resan (förutom med mina kära SV-vänner).

Lycka kan vara en cykel.

Barn i byn Kamusinde.

Fler barn i Kamusinde,

Barn till vice ordförande i KCCBO.

Taggtråd runt marken där biblioteket ligger - för skydd mot både två- och fyrbenta.

Marion - som tipsade mig om att krypa in i skorstenen och kika uppåt.

Skolbarnen - både hos Monica Memorial och hos Mr M - javisst, men (särskilt hos Mr M) kanske lite väl inövat, i Byn kom vi på spontanbesök en lördag, så det blev lite annorlunda.
Barn hos Monica Memorial. Här lämnade vi mat till en måltid.
Jag fick en klump i halsen av rörelse när jag såg texten på framsidan av
tröjorna - Inga-Britt - Vuxenskolan
Efter att ha tvättat händerna, blir det skollunch i det fria - hos Monica Memorial, Naivasha.
Skolbarn hos Mr M.

Kon i målområdet. Bollen gjord av gamla plastpåsar. Tummen upp inför kameran.

Ja jag vill gärna vara med på bild! - Skolbarn vid Educational Centre Kamusinde.



Tummen upp!

Jambo! säger barnen vid Educational Centre Kamusinde.


Men framför allt den så Närvarande stunden med flickan som läste ett kapitel för oss på verandan.
Anna på verandan till biblioteket.



Livat värre i Mariannes kokhydda.


Med killarna som visade oss sina danser i kokhyddan. (Först fick jag en trumma, men snart insåg de vem som borde ha hand om den...)
Gapskratten när jag och Anna visade Fader Abraham - och fick dem att vara med i alla fall drygt halvvägs.


Lyckliga barn i nya kepsar. Nya kokhyddan i Kamusinde.


Inga-Britt omgiven av barn.

















Barn i massajby,




Men också barnen i massajbyn, med ögonen fulla av flugor där de kröp på den koskitsfyllda marken. (Korna gick lösa på hela "innergården".)




Jord- - eller jag menar koskitstrampad - mark.
300 personer bor i denna massajby.

Eller skolbarnen med för stora och trasiga skor.

Skoluniform. Lycka att gå i skolan. Men somliga gå med trasiga skor.

Varje dag dör 19.000 barn under fem år. - Så borde det inte behöva vara!

Jag hoppas att de barn jag mött under resan får uppleva vuxen ålder.
Jag hoppas att de klarar sig från HIV/AIDS.
Jag hoppas att den underbare kille jag mötte i kokhyddan inte faller till föga för "traditionen" utan låter bli att våldta (exempelvis) den lästörstiga flickan som läste på verandan.
Jag hoppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar